อันเนื่องมาจาก การเดินทางไปชมการแสดง TEH DAR show ของท่านอาจารย์สุจินต์ บริหารวนเขตต์ ในฮอยอัน เวียดนาม

 
วันชัย๒๕๐๔
วันที่  2 มี.ค. 2566
หมายเลข  45619
อ่าน  1,122

สืบเนื่องจาก การเดินทางไปสนทนาธรรม ของท่านอาจารย์สุจินต์ บริหารวนเขตต์ ณ เมืองฮอยอัน ประเทศเวียดนาม ตามคำเชิญของคุณ Tran Thanh Mai ระหว่างวันที่ ๒๖ - ๓๐ มกราคม พุทธศักราช ๒๕๖๖

ในค่ำของวันเสาร์ที่ ๒๘ มกราคม ๒๕๖๖ คุณ Tran Thanh Mai เจ้าภาพผู้จัดการสนทนาธรรมในครั้งนี้ ได้กราบเรียนเชิญท่านอาจารย์สุจินต์ บริหารวนเขตต์ และ คณะ ไปชม การแสดง TEH DAR show ในฮอยอัน เวียดนาม

หลังจบการแสดง ท่านอาจารย์สุจินต์ บริหารวนเขตต์ ได้สนทนากับสหายธรรมชาวบ้านธัมมะเวียดนาม ระหว่างรอรถมารับ ซึ่งการสนทนาในครั้งนั้น ทำให้คุณ Tran Thanh Mai เกิดความประทับใจมาก และได้จัดทำคลิปนี้ขึ้นเป็นที่ระลึก


  ความคิดเห็นที่ 1  
 
swanjariya
วันที่ 2 มี.ค. 2566

กราบเท้าท่านอาจารย์ด้วยความเคารพยิ่ง

 
  ความคิดเห็นที่ 2  
 
มังกรทอง
วันที่ 2 มี.ค. 2566

ธรรมะคือสิ่งที่มีจริง ฟังคำฟังธรรมแห่งองค์พระสัมมาสัมพุทธเจ้า โดยความเมตตาของอาจารย์สุจินต์ ให้ได้เรา (จิต,เจตสิก) ได้ฟัง ได้ไตร่ตรอง จนเข้าใจ ตามกุศลที่ได้สะสมมา ขอน้อมกราบอนุโมทนาสาธุ สาธุ สาธุ ขอรับ

 
  ความคิดเห็นที่ 3  
 
Kalaya
วันที่ 3 มี.ค. 2566

กราบแทบเท้าท่านอาจารย์ค่ะ

 
  ความคิดเห็นที่ 4  
 
Bunma
วันที่ 5 มี.ค. 2566

อนุโมทนา

 
  ความคิดเห็นที่ 5  
 
นิ่มนวล
วันที่ 6 มี.ค. 2566

ข้อความคัดลอกจากคลิปนี้ค่ะ

See, whatever is real does not appear as it is like just a moment ago,not as it is,so fast no matter how skillful the change but not as quickly as citta and citta is not far away, it's so close even right now it's there, no one think about it, just think about that which appears. That's why here more,consider more delvelop more confidence of the truth on the way. The path is so very subtle.So Buddha said after his enlightenment, all dhammas are so very subtle. We talk about seeing and there is seeing all the time it depends on whether there is condition enough to get closer and closer to understand seeing right now, it's so close it's always forgotten. Just watching the play very fast but not as fast as citta to see them, See! This moment just moves from moment to moment to condition sush story. So all depends on conditions, just develop the understanding of what Buddha taught that it's here and now. Hearing more, consider more, understanding more there can be a moment of sudden understanding with awareness of what ever is now. Have confidence on no me, no thing. Now is just like a dream, always a dream as long as reality doesn't appear as it is. See, citta is very quick, citta is very quick. It's khun Napa and it's the mask and so on. just in a dream,dream life, never end, again and again and again.That's why, that's the way to appreciate, to pay respect to the Buddha by undsrstanding the truth. And there can be moment of thinking about his (teaching) any time: at moment of standing, making up...any time even right now. How come to have conditions to understand even we are standing here, because every moment there is only absolute reality appearing, and then disappear unknowingly, until one day right understanding with direct awareness is just of whatever is now. Just only by condition, the development of understanding. Because sound is sound and it's gone. And not only sound is gone, even that which expiriences the sound is gone too. That's why there must be very clear understanding of the subtle difference between citta and cetasika. For example, in a day, the feeling can appear, but citta which arises with feeling does not appear, it's taken for " I feel" or "I remember" who is who, right? But citta can not remember. So very subtle the moment of citta arising together with cetasikas as conditions to be difference from moment to moment. Just understand and have confidence of the truth, this is the most important parami. Without firm confidence we don't talk about it now.Confidence that the truth is anywhere so there can be words to remind about the truth. That's why, understanding of each reality, each word for example khandha.not just remember that there are five: Rupa khandha, vedana khandha,sanna khandha, sankara khandha, and vinnana khandha...are no understanding. But what Buddha said are there now in life, any moment, every moment. And why he used the term dramma, and why he used the term paramattha dhamma and why it is abhidhamma. So paramettha dhamma means that it has it's own characteristic that nobody can change.noone can control it.

 
เขียนความคิดเห็น กรุณาเข้าระบบ